fredag 11 oktober 2013

Blödande tandkött

Har senaste vecken besvärats av blödande tandkött..
Det gör ej ont utan blöder mest, oftast när jag borstar tänderna.
Försöker köra med tandtråd, tandborste och munvatten för att hålla det under kontroll, även massera tandköttet med tandborsten.
Men så vitt jag vet/läst så är detta vanligt vid graviditet så jag är inte orolig, men dock har jag hört att en blödning någonstans kan försämra blodvärdet, järnvärde och det vill vi ju inte när jag håller på med alla dessa sprutor.
7 injektionen var gjord i dag.
Sköterskan hade lite svårt att veta vart hon skulle sticka då jag är blå/grön/gul och lite svullen och några ärrbildningar i armvecken. Men jag bad henne att bara köra där det ej var ärr och det får väl lov att vara blåmärke där för i handen tar jag inte kanylen!
Jag klarar de flesta sprutor nu förtiden men inte handen, börjar gråta bara av att prata om det så till och med sköterskorna/läkarna har skrivit i min journal att ej ta upp det..
Efter års av terapi och även hypnos så kan jag snart förklara mig fri från fobi med några invändningar.
Självklart är inte sprutor roliga, men det man gick igenom via IVF är mycket värre än att ta dessa kanyler.
Alla sprutor i magen, 2 ggr per dag.

Ibland funderar jag om lillen känner min smärta, för när hon sticker till så skuttar han till. Varit så varje gång och även sköterskan sa att det har varit andra som sagt samma sak när det kommer till sprutor.

Satte min mor i arbete idag och göra i ordning lillemans släktträd.
Hon har släktforskat i över 15 år så finns en massa att skriva ner och sätta upp.
Vart dom bodde, jobbade med, etc.
Ska bli roligt att se vad hon har gjort sen :)

I går hade jag fin besök hemma av F , var himla roligt att träffa henne, hade tänkt att bjuda henne  på middag men efter all gofika orkade ingen av oss att fixa middagen haha.
Så middagen bestod av delicatobollar, sockerkaka och bondkakor.
Ska bjuda in henne en annan dag på kanske en lite nyttigare middag :)

Saknar Madde dock massa när det kommer till lilleman, önskar att hon kunde vara här och följa med hela vägen.
Önskar att sthlm inte låg så himla långt bort!
Om du läser detta gumman så ska du veta att du är saknad här hemma i "lillstaden"



2 kommentarer:

  1. Klart jag läser! Kikar in varje dag :)
    Jag ska försöka komma upp och hälsa på snart om saker & ting bara lugnar sig lite.
    Saknar er och önskar att jag kunde komma förbi på te lite när som helst, som förut <3

    SvaraRadera
  2. Det är förmodligen ingen fara med ditt tandkött, men för att vara på säkra sidan så gå till en tandhygienist och kolla upp så att tandköttet mår bra och inte är inflammerat.

    SvaraRadera